مقالات تخصصی

 اجزای اصلی فاضلاب

 اجزای اصلی فاضلاب

اجزای اصلی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی موجود در فاضلاب و اجزای مربوط به فاضلاب به طور خلاصه در ریز شرح داده می شود:

اجزای اصلی موجود در فاضلاب

فاضلاب بر حسب نوع ترکیب فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی موجود در آن شناخته می گردد. خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی اجزای اصلی فاضلاب می باشند. باید توجه نمود که خواص فیزیکی و مشخصات شمیایی و بیولوژیکی موجود با یکدیگر مرتبط اند. برای مثال دما به عنوان خاصیت فیزیکی، هم بر گازهای محلول و هم بر فعالیت بیولوژیکی در فاضلاب تاثیر می گذارد.

برای مطالعه مطالب تکمیلی روی تصفیه فاضلاب کلیک کنید تا در خصوص روند تصفیه هر یک از اجزای فاضلاب به منابع تکمیلی دست پیدا کنید.

همچنین با کلیک بر روی پکیج تصفیه فاضلاب میتوانید به واحدهای مختلف پکیج که برای حذف هر یک از اجرای فاضلاب طراحی شده است را مشاهده نمائید.

اجزای اصلی مربوط به تصفیه فاضلاب

اجزای اصلی تصفیه فاضلاب در جدول زیر آمده است. استاندارد های تصفیه ثانویه فاضلاب مربوط به زدایش مواد آلی قابل تجزیه کل مواد جامد معلق و عوامل بیماری زاست. بیشتر روش های استاندارد دقیق که در سال های اخیر ابداع شده است مربوط به زدایش مغذیها، فلزات سنگین و آلوده کننده های اولیه است. چنانچه فاضلاب، مورد استفاده مجدد واقع شود، فلزات سنگین و در بعضی موارد، زدایش مواد جامد مصرفی حل شده را می توان اعمال کرد.

اجزای اصلی مربوط به تصفیه فاضلاب
جزء اصلی دلیل اهمیت
مواد جامد معلق مواد جامد معلق می توانند به توسعه ته نشستهای لجن و شرایط غیر هوازی در هنگامی که فاضلاب تصفیه نشده به محیط آبی تخلیه می گردد، منتهی شود.
مواد آلی قابل تجزیه زیستی اساساً از پروتئین ها،کربوهیدرات ها و چربی ها تشکیل می گردند، مواد آلی قابل تجزیه زیستی به طور عمده بر حسب BOD ( اکسیژن خواهی بیوشیمیایی) و COD( اکسیژن خواهی شیمیایی) اندازه گیری می شود. اگر مواد تصفیه نشده به محیط تخلیه گردند، پایدار سازی بیولوژیکی می تواند به کنترل منابع اکسیژن طبیعی مورد نیاز و توسعه شرایط متعفن، منتهی شود.
عوامل بیماری زا بیماری های ارتباطی با اندامگان بیماری زایی که ممکن است در فاضلاب باشد، انتقال می یابد.
مواد مغذی هم نیتروژن و هم فسفر هر دو در راستای کربن، مواد مغذی الزامی برای رشد هستند. در هنگام تخلیه مقادیر زیاد آنها به زمین، آنها نیز می توانند موجب آلودگی آب های زیر زمینی شوند.

 

آلودگی های اولویت دار ترکیبات آلی و معدنی بر پایه سرطان زایی، تغییر ژنتیکی، نقص عضو شناخته شده یا مشکوک یا سمیت حاد بالا، انتخاب گردیدند. خیلی از این ترکیبات در فاضلاب یافت می شوند.
مواد آلی مقاوم در برابر حرارت این مواد نسبت به روش های مرسوم تصفیه فاضلاب          مقاوم اند. نمونه مثال ها شامل مواد فعال سطحی، فنل ها و حشره کش های در کشاورزی اند.
فلزات سنگین فلزات سنگین معمولاً از فعالیت های تجاری و صنعتی به فاضلاب اضافه می شوند و ممکن است اگر فاضلاب مورد استفاده مجدد قرار گیرد، زدوده شوند.
مواد معدنی حل شده اجزای اصلی معدنی مثل کادمیوم، سدیم و سولفات در نتیجه استفاده آب به آب تامینی خانگی اصلی اضافه می گردند و ممکن است اگر فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد، زدوده شوند.

 

دستورالعمل های تجزیه ای و نمونه گیری

دستورالعمل های مناسب نمونه گیری و آنالیز آن ها در تعیین مشخصات فاضلاب، اهمیت حیاتی دارند. نمونه گیری، روش‍ های آنالیز، واحد های اندازه گیری و جنبه های مفید دیگر شیمی در زیر آورده شده است.

برنامه نمونه گیری، به دلابل مختلف زیر است:

1- داده عملیات عادی جهت کارایی کلی واحد

2- داده مورد استفاده برای مستند سازی کارایی فرایند عملیاتی

3- داده مورد استفاده برای اجرای برنامه های جدید پیشنهادی تکمیلی

4- داده مورد استفاده برای گزارش های منظم مورد تیاز

 

برای رسیدن به اهداف نمونه گیری، نتایج بایستی دارای قابلیت های زیر باشد:

1) نمایندگی: نتایج بایستی بیانگر فاضلاب یا محیطی باشد که از آن نمونه گفته می شود.

2) قابلیت تولید: نتایج حاصل توسط دیگران که از همان نمونه و از همان روش آنالیز و مقررات به دست می آید، بایستی قابل تولید باشد.

3) قابلیت دفاع: برای تایید روش های نمونه گیری اسناد بایستی در دسترس باشند و نتایج بایستی درجه ای از صحت و دقت مشخصی را دارا باشند.

4) قابلیت استفاده: نتایج بایستی موضوعات کنترلی واحد را در نظر بگیرند.

به دلیل اینکه در نهایت، از نتایج آزمون برای اجرای برنامه های تصفیه در تاسیسات تصفیه فاضلاب استفاده می شود نوع نمونه گیری بایستی طوری باشد که نمونه های گرفته شده، نماینده فاضلاب باشند.

امتیاز کاربران post

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا